Prošle nedelje, Unesko je u saradnji sa Narodnom Republikom Bangladeš dodelio međunarodnu nagradu za kreativnu ekonomiju organizaciji MoTiv iz Ugande. Nagrada nosi ime Šeika Mudžibura Rahmana osnivača Republike Bangladeš i dodeljuje se za izuzetna postignuća i rad na podsticanju i razvoju kreativnog preduzetništva.
Za nagradu je bilo nominovano 69 programa iz celog sveta, a posle tri kruga selekcije, među 5 finalista (Pretahub iz Brazila, Katar Fondacija sa programom „Taqat for Distance Employment“, MoTiv Creations iz Ugande i “In Place of War” iz Velike Britanije) našla se i inicijativa “Kreativno preduzetništvo Srbije”. U srcu ove inicijative je Laboratorija kreativnog preduzetništva, propraćena javno – zagovaračkim aktivnostima koje se sprovode poslednjih nekoliko godina. Poslednja u nizu Laboratorija, održana je ove godine, u Paraćinu, a partner na ovom projektu bio je Zavičajni muzej.
Dr Hristina Mikić, iz Instituta za kreativno preduzetništvo i inovacije, koji
realizuju ovaj program kaže „da je cilj inicijative da unapredi znanja o
kreativnoj ekonomiji i podstakne raznolikosti kulturnih izraza na
preduzetničkom nivou i na nivou javnih politika. Osnovni principi na kojima
zasnivamo naš rad su ekonomska održivost, dostojanstven rad kreativnih
preduzetnika i podsticanje raznolikosti kulturnih izraza. Trudimo se da
kreativne preduzetnike razumemo i da ih podržimo u njihovoj kulturnoj i
ekonomskoj misiji“.
Ovu inicijativu nominovao je Zavod za proučavanje kulturnog razvitka–kontakt tačka za Uneskovu konvenciju o zaštiti i unapređenju raznolikosti kulturnih izraza u Srbiji. Program „Kreativno preduzetništvo Srbije“ mnogo puta je bio ključan za polaznike da dobiju nova
znanja i steknu uvid u održivost svoje kreativne ideje. Mnogi kulturni izrazi naročito u ruralnim delovima Srbije kojima je pretio nestanak, sačuvani su zahvaljujući kreativnom preduzetništvu kroz koje su relativizovani. Skoro 35% polaznika uspelo je da obezbedi
početni finansijski kapital za realizaciju svojih ideja zahvaljujući mentorstvima i podršci koju su dobili u okviru programa. Oko 40% kreativnih preduzetnika poboljšali su svoju ekonomsku održivost i proširili tržišta na kojima sada posluju.
Inicijativa „Kreativno preduzetništvo Srbija“ je više od programa koji razvija veštine i nudi nova znanja u oblasti kreativne ekonomije. Ona podstiče novu kulturu preduzetništva zasnovanu na raznolikosti kulturnih izraza i odgovornoj i prikladnoj interpetaciji kulturnog nasleđa. „Za našu ustanovu ovaj program je značajan jer smo demonstrirali koja je moć kulture u oblikovanju lokalnog razvoja, novog preduzetničkog i kulturnog života i pokazali kako zavičajni muzeji kroz koncept kreativnog preduzetništva mogu ponovo da „ožive“ i postanu mesta okupljanja,
komunikacije i savremene zaštite i čuvanja tradicije“ ističe Tijana Pešić,kustos ovog Muzeja.
Naše sagovornice najavljuju da će sledeća godina takođe biti zanimljiva za sve
ljubitelje kreativnog preduzetništva, s obzirom da su Ujedinjene nacije proglasile 2022. godinu Međunarodnom godinom stakla.