Pozorište Paraćin,
UTORAK 17. maj 2022. u 20 časova,
GALA KONCERT “HOTEL PREDGRAĐE”.
Ulaz slobodan.
Organzator Kulturni centar Paraćin.
Sponzori projekta
Danish Art Foundation, Koda Kultur Foundation i Augustinus Foundation.
Nastupju:
Bo Lundby-Jeger (Danska)
(kompozitor i klavir)
Aleksandra Vagner (Danska)
(mezzosopran)
Hypnos gudački kvartet:
Аleksandra Milanović
(violina)
Selena Jakovljević
(violina)
Ivana Uzelac (viola)
Тамara Ranković
(violončelo)
Zašto Hotel Predgrađe?
Živimo u jednom svetu globalizacije. Fizičko rastojanje
između ljudi je na neki način postalo manje. Lako se
prebacujemo sa jednog dela sveta na drugi, ili smo to u
svakom slučaju radili pre nego što se pojavio kovid 19 i
vezao nam noge. Ali ipak, uprkos povećanoj globalizaciji,
postaju granice između država sve jasnije i jasnije.
Pronalazimo da imamo različite poglede na vrednosti, a
političari se u celom svetu bore za prevlast na globalnom
nivou, na, manje ili više optužujući način.
Na sreću, muzika ne poznaje granice. To je slobodna
teritorija sa zajedničkim jezikom.
Muzici je nevažno gde se moćnici u svetu kreću i šta rade.
Ideja o našoj transnacionalnoj saradnji je nastala uz kafu
u jednom malom kafeu u Kopenhagenu. Bu se upravo vratio iz
Beograda gde je dirigovao jedno od svojih lepih dela i
pričao je lepo o divnom glavnom gradu i njegovoj atmosferi.
Januara 2019. sam bila nedelju dana baš u Beogradu na odmoru
i tom prilikom sam srela violistkinju Ivanu Uzelac, koju je
Bu već sreo neki mesec ranije. Srele smo se posle jednog
simfonijskog koncerta, u zamračenom muzičkom baru
koncertne sale sa puno štimunga i izmenjale smo misli oko
ideje koju smo Bu i ja imali.
Naša ideja je bila da stvorimo jedno delo sa danskim
kompozitorom i srpskim piscem, dakle da spojimo različite
kulture dve zemlje u jedno delo i da ga izvedu muzičari iz
obe zemlje.
Kad sam se vratila u Dansku, počeo je projekt da uzima maha.
Ivana je kontaktirala Jelenu Lengold, koja se oduševila
idejom, i već posle nekoliko nedelja smo imali dogovor o
muzičarima. U leto 2020 dobili smo od Jelene pesme koje su
prevedene na danski i Bu je počeo da piše muziku. Glavni
element programa su upravo te četiri pesme koje je Bu
Lundbi-Jeger komponovao na pesme Jelene Lengold. Ali
program sadrži takođe i niz drugih dela. Ideja vodilja
izbora programa su bile ljudske relacije i kohezija na svim
životnim nivoima. To je važilo za sve izabrane pesme, ali
i za izbor kompozitora.
Uzmimo recimo Josipa Slovenskog. Bio je rođen u
Jugoslaviji, zemlje koje danas više nema na karti sveta,
kompozitor oko koga se i danas spore čiji je. Na sreću niko
nije vlasnik osobe Josip Slavenski i njegove divne muzike.
On je potpuno svoj, a njegova muzika živi svoj sopstveni
život.
Isto bi moglo da se desi i sa skandinavskim romansama iz
programa. Da su norveški kompozitor Edvard Grig i danski
pesnik H.K. Andersen živeli malo ranije, bili bi rođeni u
istoj kraljevini, pošto su Norveška i Danska bili jedna
država do 1814 godine.
Uređenje sveta je promenljivo, ali umetnost ne poznaje
granice i povezuje nas sve zajedno.
Aleksandra Vagner
O Hotelu Predgrađe – o četiri srpskih pesama
Žena, muškarac – dvoje ljudi – jedan čitav životni tok u
četiri pesme – očajan odnos – tihe hotelske sobe.
Pesme Jelene Lengold su inspiracija da se prati jedan
prašnjavi, “džezirani” gudački zvuk, koji donosi uspomene
na hotelske vestbile i zadimljene mračne hotelske restorane
u dalekim zemljama, imana kojih se ne seća.
Ove četiri pesme su skicirane daleko na severu, u severno
jilandskoj Danskoj u utočištu “Šletingen” u najlepšem
pejzažu u unutrašnjosti, na jednoj staroj, požuteloj rolni
papira, koja je na čudestan način odgovarala rečima i
tonovima.
Pesme su napisane za Aleksandrin jedinstven glas, koji je
bio inspiracija za ove lepe pesme.
Bu Lundbi-Jeger
Bu Lundbi-Jeger (kompozitor i klavirista) je svestran
kompozitor sa oko 90 objavljenih kompozicija. Komponovao
je simfonijska dela, kamernu muziku i tri opere. Njegova
muzika se izvodi širom Evrope, u SAD i Brazilu. Dobio je
od Fondacije Danske Umetnosti trogodišnju stipendiju
(2001.- 2003.) Suosnivač je više ansambala savremene muzike
u Danskoj. Bu radi kao kompozitor, dirigent, klavirista i
organista. Živi u Kopenhagenu.
Aleksandra Vagner (mecosopran) je završila Kraljevsku
Opersku Akademiju u Kopenhagenu 2001. godine. Radila je kao
operska pevačica više godina, kako kao slobodna umetnica,
tako i u solističkom ansamblu Muzičko Pozorište
Podzemlje. Pored rada u operi i pozorištu imala je karijeru
i kao koncertna pevačica. Izvodila je recitale i koncerte u
Skandinaviji, Japanu, Austriji, Belgiji i Francuskoj.
Radila je sa više danskih simfonijskih orkestara i često
kao kontraalt solista u oratorijumima i mesama. Tokom
poslednjih godina se posvetila svetu kamerne muzike i ceni
intimnost muzike manjeg formata. Od 2015. godine je
predsednica Asocijacije danskih izvođača kamerne muzike.
Aleksandra Milanovic (violina) je aktivna kao profesor,
solista, kamerni i orkestarski muzičar. Osnovne i
magistarske studije završila je na FMU u Beogradu u klasi
prof. Milutina Kosanovića. Trenutno je student doktorskih
studija na FMU u Beogradu na programu Izvođačke umetnosti, violina, u klasi prof. Marije Špengler-Marković.
Usavršavala se na majstorskim kursevima kod Dejana
Mihailovića, Igora Ozima, Sergeja Kravčenka, Paula Gulde,
Minčo Minčeva, Gordana Nikolića, Marije Špengler-
Marković.
Učestvovala je na NOMUS-u, BEMUS-u, Komi, Festivalu Dani
Orgulja, Tribini Kompozitora, u okviru ciklusa Kolarčev
podijum kamerne muzike, na Festivalu harfe, Mokranjčevim
danima, na Festivalu Ohridsko leto, Festivalu saksofona
Saxperience, Festivalu Konstantinus, Festivalu BUNT i
mnogim drugim.
Aleksandra je aktivna kao kamerni muzičar. Član je NBO,
kamernog orkestra Muzikon, kamernog orkestra Šlezinger,
gudačkog kvarteta Mokranjac. Bila je član Beogradske
Filharmonije od 2006. do 2019. godine.
Aleksandra je zaposlena na Filološko-umetničkom fakultetu
u Kragujevcu u zvanju docenta za umetničku oblast Gudački
instrumenti – violina
Selena Jakovljević (violina) završila je osnovne, magistarske
i doktorske studije na Fakultetu Muzičke Umetnosti u
Beogradu. Član je gudačkog kamernog orkestra “Gudači
Svetog Djordja” i “Balkan Chamber Orchestra”
Od 2002. godine član je grupe prvih violina Beogradske
Filharmonije. Od 2012. godine radi na mestu zamenika vodje
grupe drugih violina Beogradske Filharmonije.
Ivana Uzelac (viola), je rođena u Beogradu 1977. godine
Diplomirala je na Akademiji 2000. godine u klasi prof. Lasla
Horvata i prof. Dušice Polovine. Tokom studija bila je član
orkestra Camerata Academica pod upravom violončeliste
Ištvana Varge. Bila je član Simfonijete i Srpskog kamernog
orkestra.
Od 1997. do 2005. nastupala je kao solo viola orkestra
Kraljevski gudači Svetog Đorđa pod upravom Sretena Krstića.
Od 2000. do 2012. godine je bila angažovana na mestu zamenika
vođe viola u Simfonijskom orkestru RTS-a.
Član Beogradske filharmonije je od septembra 2012. godine,
na poziciji zamenika vođe viola.
Od 2017. je na poziciji vodje grupe.
Tamara Ranković (violončelo), rođena 1997. godine u
Beogradu. 2008 godine upisuje “Školu za muzičke talente” u
Ćupriji gde nakon 9 godina završava violončelo u klasi prof.
Nevene Busarac. 2016. godine, Tamara upisuje Fakultet
Muzičke Umetnosti u Beogradu, u klasi prof. Srđana
Sretenovića. Zajedno sa svojim dugogodišnjim kolegama osniva
gudački kvartet “Elebah” sa kojima stiče zapažene rezultate.
Do sada je u okviru majstorskih i orkestarskih radionica
učestvovala sa velikim brojem vrsnih umetnika kao što su:
Roman Simović, Stefan Milenković, Arthur Hornig, Daniel
Geiss, Bruno Campo, Gordan Nikolić, Gabriel Felc, Robert
Lakatoš, i mnogi drugi.